15 May 2010

Vanilla Spiced Poached Pears

Pin It
Honey Belle Pears

lately i've been seeing lotsa honey belle pears at the supermarket and for sometime i actually mistook them for forelle pears coz both varieties hv got this blush of red. these are sweet & crunchy and while i totally appreciate the sweetness, i just don't like them crunchy. i really like my pears soft so i decided to poach them. it took me sometime to find the right recipe coz lotsa poached pears recipes use either red wine or dessert wine, something which i do not feel like splurging on at the moment.

Sugar & Spice

i finally found the perfect recipe from helen of tartelette's website, its very simple and only uses the few ingredients like spices, sugar & water. i tweaked the recipe a little and substituted the nutmeg for black peppercorns coz i vaguely recalled this candied orange peel recipe by pierre herme that uses black peppercorns and it was fantastic.

Vanilla Spiced Poached Pears

these poached pears are really good! so aromatic and tender i just couldn't get enough of them! hubby, who's usually not a fan of spices asked for second helpings and even suggested i make pancakes and drizzle them with the spiced syrup reduction. ingenious idea, and so i made that and they turned out really yummy!

recipe source : tartelette

13 comments:

^cherie said...

Seriously.. i can't tell the pears apart. I just EAT!

bossacafez said...

really? u can if u see them side by side! forelles are paler and rounder :D

Asha@FSK said...

Love your photographs... gorgeous!! :)

Chelle said...

oooh i also cant tell diff btw forelle and honey belle tho i saw both at the supermart the other day. they look so alike! and i just got some blush pears from USA. they sound so cute - blush pears. havn't tried them so no idea how it taste like, but it's similar looking to the small forelles/honey belles with reddish patches, but fatter and lighter green.

your poached pears looks yummy. yums rights? makes me wanna poach more pears now hahahaha. ;)  but i just made a pear riesling sorbet recently, no plans to make any pear desserts again. heh.

bossacafez said...

omg pear riesling sorbet?? will u be posting the recipe soon? :D i'm so hooked on wine sorbets lately. had this really yum lime umeshu sorbet at udders the other day. anyway what riesling did u use? i recalled i had this really good german riesling at a restaurant sometime back, then i bought the jacob creeks one and it sucked!! just wasn't the same in terms of intensity & flavor.

M. said...

beautiful dessert

Chelle said...

haha i will post it. er soon i have no idea. cos actually my comp just crashed on me over the weekend and i cant get my hard drive out to back out my data! quite worried actually if i'll be able to retrieve all my stuff. lol.  if and when i do, i'll be able to start posting all my stuff again. let me know if u wan the recipe urgently (afterall it's pears season now hehe) i'll try surfing the net to try find it! :)) i picked up a rosemount traminer riesling at ntuc to make the sorbet! i felt it wasn't that bad. haha, but then again, i'm not an expert on wine! (:

bossacafez said...

oh dear, i'm so sorry to hear that! did you back up yr stuff on a DVD-RW or something? coz even when i hv an external HDD i still don't feel safe coz it can stop working. still safer to back them up on a CD/DVD :)  i hope you get yr data back soon! don't worry about the recipe, its no hurry. you can post it up later.

rosemount traminer riesling is it? ok will check that out. thx babe ;)  i'm not an expert too, but really, the jacob creeks one was really bad! anyway hv u tried brown brothers orange muscat & flowers? i tot of using it to make a blood orange sorbet or something.

Shaheen said...

Lovely! I recently made some poached pears in red wine and could not stop eating it! i must try this.. seems like a lighter, summery version whiich is perfect for right now.

Chelle said...

i backed my data on ext hard drive but not too sure if i had saved the latest data lol. i like brown brothers! i've tried their moscato and thought it was okay! i've a bottle of said orange muscat & flowers in my room that's unopened. is it nice? im saving it up...for god knows what haha. SO QIAO! I have blood oranges too! I read the papers saying it's the season now and it's avail so I grabbed some thinking to make smth with them. You're making a sorbet? Cool! I think I might make a citrus tart (:

bossacafez said...

hi shaheen, nice of you to drop by :)  i would love to try the red wine version tho', or maybe even port. think would be nice. yes this is lovely too!

bossacafez said...

oh yea i love brown brothers' moscato! but after that i felt that lehmann's princess moscato was much nicer! my friend got it from barossa valley in OZ, this is the one :

http://www.peterlehmannwines.com/experience/The-Wines/sparkling-series/princess-moscato-500ml

haha i don't hv blood oranges at the moment, are they in season already? then again i must find a trusty recipe 1st *flips johnny iuzzini's dessert fourplay book* citrus tart sounds fab! can't wait to see yr entry on it. i don't really like making tart dough, find it tricky to handle especially when lining my tart ring.

Spicy Green Mango said...

Your photos just got lovelier with each visit!

Post a Comment

 

© 2006-2012 Evan's Kitchen Ramblings | all rights reserved